Historia

Jalasjärveläisten reservin aliupseerien yhdistys perustettiin toukokuussa 1955. Yhdistys oli maakunnan ensimmäisiä ja koko maassakin aivan kärkipäässä. Valtakunnallinen liitto perustettiin kaksi päivää Jalasjärven yhdistyksen
perustamisen jälkeen, ja Etelä-Pohjanmaan piiri vasta vuonna 1960.

Yhdistyksen perustivat sotia käyneet aliupseerit. Vasta kymmenen vuotta myöhemmin vetovastuu siirtyi nuoremmille. Kuten oheisilta sivuilta näkyy, yhdistyksellä on ollut ja on edelleen pitkäaikaisia vastuunkantajia. Puheenjohtajia
on kuuden vuosikymmenen aikana ollut vain kuusi

Yhdistyksen ”kultaiset vuodet” sijoittuvat 1980-luvun alusta näihin päiviin saakka. Erityisen aktiivista toiminta oli vuosina 1987–2006. Tuona aikana yhdistys järjesti, yhdessä hyvien yhteistyökumppanien kanssa, yhdettoista
reserviläisten SM-kilpailut. Samoina vuosina oltiin vastavuoroisesti mukana järjestämässä lähes samaa määrää Jalasjärven Jalaksen järjestämiä eri lajien SM-kisoja.

Jäsenmäärä on vuodesta 1981 lähtien vakiintunut noin 200 jäseneen. Huippu, 386 jäsentä, saavutettiin vuosina 1997–1998. Tämä perustui järjestön nimen muutokseen, ja jäsenyyden avautumiseen muillekin kuin reservin aliupseereille.

Monien muiden yhdistysten tavoin myös tämän yhdistyksen asiakirjoja löytyy varsin vähän varhaisemmilta vuosilta. Vuodesta 1981 lähtien mm. toimintakertomukset ovat kiitettävästi käytettävissä, muutamia poikkeusvuosia lukuun ottamatta. Tämä on mahdollistanut varsin kattavan historiikin yhdistyksen toiminnasta. Puutteita aina jää, mutta uskon kokonaiskuvan löytyvän näiltä sivuilta varsin hyvin.

Jalasjärvellä, syyskuun 20. päivänä 2015
Matti Käkelä